Stripe account aanmaken en beheren
Inhoudstabel
Introductie
Verkoopt.be werkt samen met Stripe om betalingen veilig uit te voeren. Neem zeker je tijd voor het registreren van je organisatie op Stripe.
Welk type businessaccount moet ik maken?
De twee meest voorkomende gevallen zijn:
- Ben je een feitelijke vereniging dan kies je een “eenmaanszaak” (natuurlijk persoon)
- Ben je een VZW dan kies je “besloten venootschap” of “eenmaanszaak” (natuurlijk persoon)
In het tweede geval duid je bij het aanmaken van een Stripe account “besloten vennootschap” aan (een ondernemingsnummer is verplicht). Na het aanmaken van de account zal ook gevraagd worden om en bewijs dat de verantwoordelijke gelinkt is aan de vzw, bijvoorbeeld statuten die zijn of haar naam vermelden.
Als je als natuurlijke persoon registreert, zorg dan dat je als bedrijfsnaam je persoonlijke naam ingeeft, niet de naam van je organisatie.
Kies een beschrijving die best bij jouw organisatie past. Enkele suggesties:
- School: “Elementary or secondary schools”
- Jeugdbeweging: “Civic, fraternal, or social associations”
- Sportvereniging: “Civic, fraternal, or social associations”
- Service club: “Civic, fraternal, or social associations”
Wat heb ik allemaal nodig?
Zorg dat je alle gegevens van je onderneming in bezit hebt. Als er toch niet over alles beschikt dan kan je naderhand dit eenvoudig aangeven. Maar hou er rekening mee dat je account niet volledig geactiveerd wordt tot alles rond is. Zorg zeker dat je volgende gegevens bij de hand hebt:
- Ondernemingsnummer als je registreert op een VZW
- Je BTW nummer (als je daar over beschikt)
- Gegevens van alle bestuurders (als je registreert als VZW)
- Het rekeningnummer waar alle uitbetalingen moeten gestort worden
- Identiteitskaart van de verantwoordelijke(n)
Het kan zijn dat je hier en daar enkele Engelse meldingen (of e-mails) krijgt. Stripe heeft zijn hoofdzetel in Ierland en niet alles is in het Nederlands, geen zorgen je dashboard is in het Nederlands en je kan steeds bij ons terecht voor advies, let wel op wij kunnen niet in je account! Shop in Limburg kan backend niet meekijken op je Stripe account en maar goed ook want hier koppel je je persoonlijke bedrijfsgegevens aan, ook de financiële.
Account maken via het dashboard op verkoopt.be
Stap 1: Koppel je account
In het dashboard (dashboard – instellingen – betalingen). Kan je zelf een nieuwe account aanmaken of je account koppelen (als je al een account moeste hebben). Wil je een account aanmaken rechtstreeks op Stripe dan kan dat ook via https://stripe.com/nl-be en dan kan je dat naderhand ook koppelen.
Op je dashboard kies je in het dropdown menu voor Stripe (is het enige wat je kan kiezen trouwens).
Stap 2: Account aanmaken
Vervolgens kom je op het beveiligde platform van Stripe waar je of kan inloggen (als je al een Stripe account hebt) of een account kan aanmaken. Opgelet, met deze stappen kunnen wij enkel advies geven, Stripe is een apart platform en persoonlijk op naam.
Als je nog geen account hebt krijg je automatisch de vraag om een wachtwoord aan te maken.
Noteer zeker ergens je gegevens, dit account is belangrijk om achteraf je geld op de rekening te krijgen.
Geef je mobiel nummer in, zeer belangrijk. Stripe werkt met 2wegs authenticatie en je telefoonnummer wordt gevraagd tijdens het inloggen later. Op die manier zijn je gegevens extra beschermd.
Hier moet je de eerste keer een code ingeven die gestuurd is naar je mobiel nummer om je te verifiëren.
Je krijgt de melding dat je account beveiligd is, schrijf zeker deze code ergens neer dat is je back-up om eventueel te kunnen inloggen.
Vervolgens ga jij je bedrijfsgegevens invullen. In de eerste stap kies je het type bedrijf, ben je een eenmanszaak dan kies je “natuurlijk persoon”
De vensters die vervolgens verschijnen zijn afhankelijk van de door jouw verstrekte gegevens en verschillen van handelaar tot handelaar. Zorg zeker dat je gegevens juist zijn!
Als je onderstaande formulier tegenkomt en je hebt nog geen account laat dan gerust verkoopt.be staan (in het voorbeeld zie je shopinlimburg.be). Verkoopt.be komt sowieso op het bankafschrift van de bezoekers te staan omdat alle betalingen eerst via het centrale betaalsysteem lopen zodat bezoekers bij verschillende handelaars op hetzelfde moment kunnen bestellen.
Stap 3: e-mail verifiëren
Stap 4: inloggen op je account
Je kan niet via Shop in Limburg niet rechtstreeks aan je account je moet steeds hiervoor zelf inloggen op je eigen persoonlijke beveiligde account. Je kan inloggen op je Stripe account via deze link: https://stripe.com/nl-be en vervolgens aanmelden kiezen.
Vervolgens kom je op je dashboard van Stripe terecht. Zorg zeker dat je steeds in de live modus staat en niet in testmodus! Het meeste wat je hier ziet is niet van toepassing voor jou, dit is een account wat standaard ook gebruikt wordt voor webshops. Het belangrijkste voor jou zijn de saldo’s.
In het saldo tablad kan je steeds zien wat er kan worden uitbetaald, wat onderweg is naar je bankrekening en wat er binnenkort beschikbaar is. Stripe houd om fraude te vermijden steeds alle bedragen 7 dagen vast, ook dat van het centrale account, dat is de reden waarom je pas na 8 dagen je geld kan opnemen.
Stap 5: identiteitsverificatie
Wat betekenen al die vensters op het Stripe dashboard?
Stripe is een platform om online betalingen te verwerken, dus niet enkel voor het gebruik van Shop in Limburg. Omdat er zoveel verschillende online mogelijkheden zijn kan het allemaal wel wat overweldigen overkomen. Paniek is echter niet nodig je hebt dit dan ook allemaal niet nodig.
Het belangrijkste voor jou is Betalingen en Saldo’s. Hier zie je de binnengekomen betalingen maar ook de Saldo’s.
Omdat Stripe ook steeds in beweging is verwijzen wij je graag door naar alle online handleidingen of de helpdesk van Stripe voor meer vragen.
Belangrijk is wel dat je boven niet in testmodus staat. Stripe voorziet de mogelijkheid om testen uit te voeren maar dat is voor jou niet van toepassing. Als je in testmodus staat krijg je een oranje balk te zien en enkel mogelijke testen maar niet de reële uitbetalingen.
Wanneer ontvang ik mijn geld?
Hoe vaak betaalt verkoopt.be uit?
Uitbetalingen van door u ontvangen inkomsten op Stripe worden dagelijks worden uitbetaald met inachtneming van een vertraging van 7 dagen. Dit houdt in dat er 7 dagen zitten tussen de ontvangst van de betaling en de mogelijkheid voor het opvragen van uw tegoed.
Waarom 7 dagen vertraging door Stripe?
Deze vertraging is verplicht gesteld door Stripe met het oog op fraudepreventie.
Wat kost het?
Transactiekosten
Er worden transactie kosten per bestelling aangerekend door Stripe, logisch want niemand werkt voor niets. Deze kosten zijn niet torenhoog en de laatste kosten vind je terug op https://stripe.com/nl-be/pricing
De kosten bij opmaak van deze handleiding zijn:
- Bancontact = €0,35 per bestelling
Deze kosten zijn exclusief BTW
Deze kosten worden centraal afgerekend via het centrale Stripe account waar jouw account aan gekoppeld is. Wij rekenen deze kosten door aan jou. Je hebt bijvoorbeeld een bestelling van €100 en deze is betaald met Bancontact. Dan komt krijg je voor deze bestelling €99,58 (€ 100 – (0,35*1,21)). Omdat Stripe dit niet rechtstreeks aan jouw afrekent kan je je uitbetalingsoverzicht voor deze kosten rechtstreeks in het dashboard downloaden.